Liten introduktion till denna webbplats och min bakgrund

Jag är född i Stockholm, men växte upp i Skogås under 1970-talet, med både pendeltåg och förortsbussar utanför knuten. Ett tidigt järnvägsintresse föddes nog under den tiden Nynäsbanan ställdes om till pendeltågstrafik 1973. Maskinerna bökade på banvallen framför huset på Storvretsvägen, och senare började de nya blå pendeltågen ila fram och åter i halvtimmestakt. Jag minns dock tiden innan pendeltågen från resor med ett och annat gammalt tåg med D-lok och bruna personvagnar. Efter det var det de enstaka godstågen som fortsatte att gå med vanliga lok, Hg eller T44, som dundrade förbi vid halv elva-tiden mot Nynäs och runt kvart i tre tillbaka mot stan, spännande att följa.

Scania-Vabis CF66, 1964, här vid Jarlaplan 1969. Foto Björn Alnebo.

Busstrafiken i Skogås var vid den här tiden varierad, men dominerades i huvudsak av Scania-Vabis CF frontmotor-bussar i många varianter och kulörer från både Huddingegsaraget och Handengaraget. De nya Scania CR111:orna (”tysta bussen”) började dock göra lite inpass på 744:an från 1974. Som krydda fanns även några enstaka Scania Capitoler som rullade mot Huddinge. De CF som gick var en del i röd färgsättning och en del i gamla SJ-orange. CF:arna från Handen var ännu målade i den ursprungliga färgsättningen från BSS (Busstrafiken Stockholm–Södertörn), vilket var créme-gult och ljusgrönt.

Skansen 1977, blick in i det tysta motorrummet på en Scania CR111M.

En bussresa till Huddinge var alltid spännande, speciellt att spana in i garaget vid Kvarnbergsplan, där CF:arna stod tätt mot gallret längs 744:ans väg. Under 1978 kom så även de nya Scania CR112:orna, med de då i början väldigt förvirrande trycklisterna (”...men vart tog plingsnöret vägen?”), men som hade sköna säten i plysch och var ännu tystare än CR111:orna.

Nere vid Nynäsvägen gick mest Scania CR110:or (”Super”-bussen) på linje 840, senare 835, mellan Farsta och Västerhaninge/Tungelsta. Det var bussarna med höga säten i galon och med den riktigt karaktäristiska motorbromsen, vilken speciellt kunde avnjutas i backen ned efter Vega i riktning mot Handen... Väl i Handen började då en del Volvo/Säffle kortvagnar att rulla, och som skulle successivt tränga bort 110:orna längre söderut (till Ribby och Ösmo).

Kungsgatan, med en Volvo, SL litt H2.

Sammanställningar

Under de 1980-talet flyttade jag tillbaka till stan och fördjupande intresset mer inom bussområdet med mycket läsning av tidskrifter och böcker samt medlemsskap i trafikhistoriska föreningar och besök på bland annat Spårvägsmuseet. Under 1990-talet startade jag med sammanställning och dockumentation av de uppgifter jag samlat på mig. Med intresset att kategorisera, har det här blivit en naturlig plats att dela med sig av detta, speciellt som jag tycker det är kul att presentera uppgifterna på ett, förhoppningsvis, någorlunda förståeligt sätt.

Mycket luckor och oklarher finns naturligtvis kvar, men kanske en del kan fyllas på allt eftersom jag lägger upp en del material här. Förhoppningsvis kan det inspirera andra att komma med tillrättaläggelser!

Näst på tur blir att lägga upp den kronologiska vagnhistoriken, med uppgifter på varje vagns öde genom tiden. En bas finns redan, men databasen skall flyttas och sedan kan jag börja med uppdateringarna här på sidan. Tyngdpunkten där är de placeringar vid garagen i Stockholms-området och annan kuriosa som kan vara intressant.

Bilder

Jag använder en del bilder på sidorna och i databasen. Detta är mest med som komplement till uppgifterna, och naturligtvis har jag inte bilder på alla vagntyper eller vagnar. Jag har ett antal bilder att bearbeta och lägga ut, och det uppdateras vertefter. Om du har någon passande egen bild och vill dela med dig, välkomnar jag det självklart (med hänvisning till upphov och källa). Jag kan även skanna om det behövs, både dia och vanliga negativ.


Kontakt

Skicka ett mail till mig!